Thursday 19 March 2015

Entry Basi : PENGALAMAN MELAHIRKAN RAFEEQA

Oleh kerana keboringan sudah sampai di tahap yang tak dapat dibendung lagi, maka aku rasa nak menjenguk blog aku yang sendu ni tadi. Hiks. >.<

So meh nak cerita sikit pengalaman melahirkan anak sulung (ada rancangan nak ada kedua, ketiga, keempat kalau ada rezeki inshaaAllah ye, hahaha) pada 19 November 2014 aritu. Kejap je aku rasa, dah 4 bulan berlalu.

Due aku sepatutnya 13 Disember 2014 ye, so aku terawal 3minggu 1 hari dari due, or senang cerita aku beranak masa kandungan aku 36 minggu 6 hari.

Nak dijadikan cerita, sedang elok je masuk 18.11.2014 iaitu kul 12 malam, aku rasa nak buang air. So, pergila tandas, masa dalam proses tu tiba-tiba perut aku bunyi POP, pastu ada air keluar laju gila dan banyakkk gila ikut bawah, terus aku bangun, takuttt... Buka pintu tandas, jerit panggil mak, "Mokkkk, air tubang ke ni????" 

Pastu dengar suara ayah aku "pecoh doh???"

Terus mak aku suruh pergi hospital. Telefon husband siap-siap, dia ingat dia kena prank, tak percaya, haha.... Adik aku bawak pergi hospital & mak aku ikut sekali, aku memang tak rasa sakit langsung, turun kereta pun selamba jalan dari parking ke wad bersalin, air ketuban still lagi keluar, dah 2 helai kain batik basah, tapi still clear.

masuk je wad, terus nurse check jalan (VE), gune jari ya, tak guna speculum. Takda jalan langsung! dan masa VE tu memang aku tak rasa sakit. Berdebar gak mula-mula bila orang kata sakit check jalan ni, tapi Alhamdulillah aku tak rasa.

Nurse tanya aku dah berapa minggu, dengan yakin aku jawab 37 minggu, bundar terus dari 36 minggu 4 hari. Nurse check buku then bagitahu aku, awak ni tak sampai lagi 37 minggu, macammana awak boleh bagitahu awak 37 minggu? Kandungan awak ni tak matang lagi, baru 36 minggu 4 hari, jalan tak buka lagi, so kena refer hospital besar. Aku macam oh-ye-ke, 3 hari lagi nak sampai 37 minggu pun dikira eh? Redha jela dicatat sebagai Preterm Premature Rupture of Membrane (PPROM) case. Boleh KLIK sini untuk tahu lebih details apa itu PPROM. 
 
Jadi malam tu tidurlah aku kat wad tu sorang-sorang, kebetulan tak ada sorang pun patient warded. Husband yang sampai dari Dungun pukul 1 pagi temankan dari luar ward je, intai-intai. Dia lagi nervous dari aku, hihihi.

Subuh tu, aku dah rasa macam sakit pinggang sikit, tapi tak kuat la, aku gi bilik air, tengok ada darah keluar. Solat, (pecah air ketuban tetap kena solat ya, ramai tanya pasal ni) then bagitau nurse, dia cakap tu tanda nak bersalin. Terus bagitau aku kena transfer ke hospital besar sebab kandungan premature dan sebab aku pecah air ketuban dah 7 jam dan jalan still tak terbuka.

Naik la ambulans kul8 pagi, pengalaman betul naik ambulans, dari duduk aku baring terus, pegang kemas handle kat katil, punyala laju, huyung hayang, dengan hujan lebatnya lagi oiii, sabor jela..hahaha..

Sampai tu naik tingkat 1, tunggu doc checking dulu, lama jgak tunggu sebab ramai jugak ibu-ibu kat dalam tu. Sampai turn aku, doc lelaki yang in charge, tanya itu ini then nak check jalan, aku bagitau saya kalau boleh nak female MO. Doc tu pun gi kat sorang doc perempuan bagitau aku request female MO, alhamdulillah dapat. Check jalan baru 1cm, tu pun katanya susah nak dapat 1 cm, paham tak macam mana tu? Means tak 1cm sangat la,hampir saja. Dengar la doctors bincang yang aku akan di caeser, sebab takut anak makan tahi, lemas etc.....

Seriously........aku CUAK.

to be continued...

0 comments: