Wednesday 24 October 2012

jahatnya aku...


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum.

Pernah tak bila nak tidur malam, takut nak pejamkan mata, takut bila bangun, dah  berada di alam lain? Pernah tak dalam keadaan meninggalkan solat, terfikir "jahatnya aku", "berdosanya aku", tapi still lagi tinggalkan solat? Pernah tak jalan-jalan, happy-happy dengan kawan-kawan ke sana ke sini, sampai tiba waktu solat, buat tak tahu, tunggu orang lain tanya dulu "eh, nak solat kat mana ni?".

Macammana pulak dengan perkataan? Ada kata-kata mengatakan :

"Jika hati kita bersih,maka bersih lah fikiran kita.
Jika fikiran kita bersih,maka bersih lah perkataan kita. 
Jika perkataan kita bersih (baik), maka bersih (baik) juga lah perbuatan kita. 
Hati, Fikiran, Perkataan dan Perbuatan kita mencerminkan hidup kita. "

Merenung balik diri sendiri, banyak sangat kesilapan, banyak sangat dosa, banyak sangat kelalaian. Kadang-kadang masih lagi duk ulang kesilapan yang sama, rapuhnya iman, rapuhnya jiwa. Kadang-kadang bila kita mula nak berubah, ramai yang duk tanya, nak kahwin ke? nak pergi Umrah/Haji ke? hihi... Kelakar jugak bila fikir-fikir, tapi tu sebenarnya dugaan / ujian pertama yang Allah bagi untuk kita dalam nak melaksanakan perubahan from bad to good, of course.

 Alhamdulillah, kita masih lagi diberi nikmat nyawa, nikmat kesihatan untuk hari-hari berniat dan berazam dan berusaha nak jadi lebih baik dari semalam. Langkah pertama, jaga solat. Semoga dipermudahkan. Amin...

0 comments: