Thursday 12 January 2012

maturity

Ehem ehem. Apa ni cakap pasal mached2 (matured) ni? Mached sangat ke awak ni? - tanya pembaca kepada saya yang comel.

What is maturity? What do you understand about maturity? Sesetengah pandai sebut saja. contohnya :

"mung ni dok mached lasung...macam budok-budok.."

"hey you, can you please talk like a matured person? ridiculous! bla bla bla"

"saya tak suka la ngan perangai awak yang tak matang ni, pakaian ntah apa-apa, cara bercakap, berjalan pun tak matured. malu i tau..potpetpotpet...."

Kalau ikut Sains, matang ni  ialah apabila lelaki atau perempuan itu sudah bertukar hormon dan menunjukkan tanda-tanda matang itu sendiri. Contoh, lelaki mula merembeskan hormon testosteron, mula tumbuh janggut, suara garau etc. 

Perempuan akan datang haid, dada dan pinggul membesar. Dan dari segi perkembangan otak, memang since baby lagi otak sentiasa berkembang macam dalam iklan susu Anmum Essentials yang magnet boleh tarik besi itewww. haha.  Itu tanda-tanda kematangan sistem tubuh.

Matang yang orang selalu sebut ni macam mana puloks ye? Cara berpakaian, bercakap, bergaloks, cara bergaul - boleh dikategorikan sebagai matang tak?

Dan macam mana nak jadi matang? Kena duk Kampung Matang, Kuala Berang ke? atau duk perMatang Pauh?
Susah nak cakap pasal matang-matang ni sebenarnya.

Okla, I malas la nak mengarut lagi. Matang di mata aku, aku tengok dari segi fikiran dia. Umur ke, perangai gila-gila ke, hoohaa2 ke, suka usik orang ke, selekeh ke, clumsy ke, cantik ke, cerdik ke, kurang cerdik ke, hensem ke, tak berapa nak hensem sangat ke - aku tak nilai kematangan orang dari segi itu. Aku tengok cara dia berfikir, cara dia mengekspresikan fikiran dia. Matang tak semestinya korang tak boleh nak enjoy hidup, nak kena jadi best every single minute, just be yourself. True, honest.

Macam aku la, aku ni gila-gila, ramai orang kata aku tak matang, tapi aku tak kesah pon, aku senyum je (sedekah). Yang penting dalam kepala aku, ada rancangan, ada visi, ada misi. Tak perlu nak kecoh-kecoh bagitahu the whole world about your planning, punya la bombastic fantastic, tapi hakikatnya macam tin kosong.


Rancang. Usaha+Laksana. Doa. Tawakkal. Redha.
Wassalam.

1 comments:

razalisudin said...

asal aku tgk muke mung lain sangat dayah oii... hahhahahah