Monday 9 January 2012

Sense of Humanity?

Sekarang ni kan musim hujan. Jadi kita sedia maklum banyak lopak air atas jalan, nak-nak jalan yang tak berapa nak rata and jalan yang tak balance tinggi kiri kanan (apa aku mengarut pun aku tak tau, tapi faham la kan?), jalan yang berlubang, jalan yang mendap and jalan yang bila kita lalu tu rasa macam naik kuda. Motif : nak bagitau ada lopak air a.k.a air bertakung bila hujan turun dengan lebatnya sebelum itu.

Eh, entry saya ni bukan nak mengadu pada JKR ni, jangan  salah faham. Saya nak cerita pasal sesetengah, diulangi SESETENGAH pemandu (bukan SETENGAH pemandu, kalau SETENGAH anda disarankan untuk lari laju-laju kalau terjumpa) yang bagi saya tak ada sense of humanity ataupun perikemanusiaan atau keprihatinan. Boleh agak tak apa yang saya cuba sampaikan ni?
Saya adalah penunggang motosikal, hari-hari "prehh muto" pergi kerja, kalau hujan terlalu lebat, baru saya naik kereta. Kereta tu tak kisah la kereta orang ke, kereta lembu ke, janji kereta. One day, masa tu baru lepas hujan, saya menunggang motosikal dengan berhemah untuk ke tempat kerja. Di hadapan saya ada sebuah lagi motosikal, sepasang suami isteri dan baby, mungkin nak ke Hospital Hulu Terengganu untuk check-up baby mengikut firasat saya. Tapi, saya taknak cerita prosedur check-up yang akan dijalani oleh baby itu. yang saya nak cerita ni kisah lain.

Kisah di mana sebuah kereta lalu dengan megahnya, meluncur laju merentasi lopak air dan memercikkan air kepada pasangan suami-isteri dan baby di atas motor tadi.
Kalau air bersih macam ni takpe la jugak.
 Basah lencun mereka. Basah muka baby mereka. Sedih saya tengok mereka. Geram betul saya pada pemandu itu. Menyampah. Eh, ko je ke ade kete???? Ko laju-laju nk gi mana?? Tak basah la kalo hujan pon...

Please think about others some times. This life is not all about you, it's about us. It will give you no harm pun if you perlahankan kereta bila nampak lopak air dan penunggang motosikal. In return, people will respect you sebenarnya.

Sekian, terima kasih.

0 comments: